Piedzīvojot izaicinājumiem piepildītu dzīvi, saņemot spēcīgu mentālo stimulāciju (darbs galvā- plānošana, stratēģiju izveide, komunikācija, problēmu risināšana, ideju radīšana, to realizēšana un vēl viskautkas interesants, ko atradīsiet darbu sludinājumos kā potenciālā darbinieka vērtīgas īpašības)  – ar šo pārspīlējot un neparūpējoties par sabalansēšanu ar kvalitatīvu atpūtu, mēs varam nokļūt līdz trauksmei, panikas lēkmēm, nespēkam, alerģijām, apgrūtinātai gremošanai, atmiņas problēmām, domu neskaidrībai vai pasliktinātai miega kvalitātei, kas ietekmē visu dzīves kvalitāti

Cilvēki ar šādiem simptomiem bieži vien cieš no klejotājnerva tonusa trūkuma.
Nu un? Kas ir šis klejotājnervs?

Tas pārvalda parasimpatisko nervu sistēmu, kas atbild par atpūšanos un sagremošanu (pretstatā simpatiskajai nervu sistēmai, kas atbild par ‘cīnies vai bēdz’ aktivitātēm)

Šis nav vienīgais nervs, kas šo dara, bet varētu būt nozīmīgākais un ar plašāko ietekmi gan, jo iesniedzas tālu dzīvībai svarīgajos orgānos-

  • VagusNervssmadzenēs tas palīdz kontrolēt trauksmi un garastāvokli
  • gādā par zarnu trakta kustīgumu/aktivitāti un gremošanas enzīmu produkciju
  • kontrolē asinsspiedienu un sirds muskuļa savilkšanās spēku
  • aizkuņģa dziedzerī tas kontrolē cukura līmeni asinīs un gremošanai nepieciešamo enzīmu produkciju
  • aknās tas kontrolē žults produkciju un detoksikāciju
  • žultspūslī tas kontrolē žults palaišanu, kas palīdz sašķelt taukus
  • nierēm palīdz vispārējās funkcijās kā ūdens līdzsvara uzturēšanu, glikozes kontroli, nātrija izdalīšanos, kas palīdz kontrolēt asinsspiedienu
  • urīnpūslī tas kontrolē urīna izvadi
  • liesai palīdz mazināt iekaisumus
  • dzimumorgānos palīdz uzturēt auglību (kāpēc sievietes stresā nespēj ieņemt bērnus?) un seksuālo baudu, ieskaitot orgasmu
  • mutē un mēlē palīdz kontrolēt spēju sajust garšas un ražot siekalas, kontrolējot siekalu dziedzeru darbību
  • acīm palīdz ražot asaras (atceramies brīžus, kad ļoti gribas raudāt, bet nav, ko?)

Sakosti žokļi, kad aizturam sakāmo, dusmas un citas jūtas (arī patīkamās), zobu strīķēšana naktīs (vai ne tikai naktīs), saspringušas acis, bet labāk- komplektā ar saspringtu pakausi, kad centīgi un/vai daudz skatāmies datorā vai telefonā. Šīs ir tikai dažas darbības, kuru samazināšana dod iespēju klejotājnervam atgūt savu dabīgo tonusu.
Ķermeņa darbs terapijā, joga, vingrošana, stiepšanās nāk prātā, kad kāds man prasa- bet, kā tad to var izbeigt? Grinberg metode strādā jo īpaši, veicinot klejotājnerva tonizēšanu.
Klejotājnerva stimulācija spēj palīdzēt tādām veselības problēmām kā trauksmes un panikas lēkmes, migrēnas, galvassāpes, atkarības, aptaukošanās, sirds slimības, atmiņas problēmas, depresija, daļa vēža formu un citas autoimūnās saslimšanas

Tātad,
kā mēs varam šo nozīmīgo nervu stimulēt un nodrošināt, lai tas būtu optimālā tonusā?

Kad mēs elpojam lēni un dziļi,
receptori kaklā un sirdī uztver asinsspiediena signālus un organisms to saprot kā zīmi, ka nu var samazināt asinsspiedienu un sirds ritmu, kas, savukārt, aktivizē klejotājnervu un ļauj pārslēgties uz parasimpatiskās nervu sistēmas darbību.
Ir runa par vēdera elpošanu, kas iesaista darbībā diafragmas muskuli. Pleciem un plecu joslai šai laikā vajadzētu būt atslābinātai, un vēderam elpojot- maksimāli izplesties un atslābt

Smiekli
Ir labākās zāles, jo īpaši klejotājnerva tonusam. Pētot smieklu jogas dalībniekus, pierādīts, ka smejoties palielinās sirds ritma spēks (atsauce). Smejoties mums saspringst un atslābst vēdera muskuļi, kas gan palīdz gremošanai, gan, līdz ar to, arī tonizē klejotājnervu.
Humorpilniem cilvēkiem esot zemāks kortizola (stresa) līmenis; humors ir labvēlīgs kognitīvajām funkcijām un aizsargā sirdi no saslimšanām, jo smieklu laikā izdalās beta endorfīni, slāpekļa oksīda līmenis, kas labvēlīgi iespaido asinsvadu sistēmu

Vingrošana
viegla vingrošana stimulē gremošanas trakta darbību, kas saistīts ar klejotājnervu (atsauce)

Joga
ir parasimpatiskās nervu sistēmas palaidējs! Jogas vingrinājumi veicina gremošanas sistēmas darbību, asinsriti, plaušu kapacitāti- 12 nedēļu ilgs pētījums savulaik norādījis, ka cilvēkiem, kas nodarbojās ar jogu, uzlabojās garastāvoklis un pazeminājās trauksmes līmenis, salīdzinot ar kontrolgrupu, kas ik dienu veica tikai pastaigas (atsauce)

Vēdera muskuļu aktivizēšana
noliekšanās kustības (t. sk., jogā ‘suns ar galvu uz leju’) aicina organismam nokļūt ‘atpūsties un sagremot’ stāvoklī. Vingrošanas laikā dziļo vēdera muskuļu vingrināšana vienlaikus veicina parasimpatiskās nervu darbības aktivizēšanos, organisma atpūtu un aktivētu klejotājnervu

Masāža
spēj aktivēt klejotājnervu. Mazuļiem masāža palīdz pieņemties svarā, stimulējot zarnu darbību, kas ir ciešā saistībā ar klejotājnervu. Arī pēdu masāža spēj spēcināt klejotājnerva tonusu, bet ne tikai- tā arī veicina sirdsdarbību, pazemina asinsspiedienu, kas kopumā samazina sirds saslimšanu risku. No savas pieredzes un zināšanām (kas gan nav masāža, bet auguma terapija) varu piebilst- pilnvērtīgas uzmanības piepildīts pieskāriens pārliecinoši nomierina cilvēka organismu (tieši organismu, jo prāts varbūt vēl ir aizķēries kādā stresa domā, bet organisms jau reaģē). Bieži vien pēc šāda pieskāriena parasimpatiskās nervu sistēmas darbības zīmes parādās pārsteidzošā ātrumā

Mierīga ēšana,
pretstats brokastīm steigā, pusdienām pie datora un vakariņām kā uzkodu kopumam starp mājas darbu izpildi. Lai gremošanas sistēma spētu pilnvērtīgi pārstrādāt uzņemto maltīti, tai jādod iespēja, un vislabākā ir tad, kad dodam sev mierīgus apstākļus. Ne velti parasimpatiskās nervu sistēmas apakšnosaukums ir ‘atpūsties un sagremot’- vēders negremo, kad esam stresā

Ēdiena laba sakošļāšana
šī vienkāršā darbība aicina kuņģī palaist skābi, no žultspūšļa izlaist žulti, aktivizēt aknu, izlaist ēdiena šķelšanas enzīmus no aizkuņģa dziedzera un veicināt zarnu kustību- tas viss ir cieši saistīts ar klejotājnerva aktivāciju. Būtiskais ir dot laiku katra kumosa sakošļāšanai- lai šo darbību ķēdi veiksmīgi palaistu

Probiotiķi
Zarnu darbība ir ciešā saistībā ar smadzeņu darbību, un to vidutājs ir klejotājnervs. Mūsu zarnās atrodas mikrobioms- dažādu baktēriju un raugu populācija. Šiem organismiem ir nozīmīga ietekme uz mūsu pašu smadzenēm, jo nozīmīgs neirotransmiteru procents, t. sk., serotonīns, GABA un dopamīns tiek ražoti tieši pateicoties šo baktēriju aktivitātei- sašķeļot barību. Laikos, kad zarnās sliktās baktērijas pārņem virsroku, var kļūt nabadzīgāka neiroķīmiskā darbība un klejotājnerva tonuss

Dziedāšana,
kā arī dungošana, mantru skaitīšana un līdzīga skandēšana veicina krūškurvja augšējo muskuļu darbību un sirdsdarbību dažādos veidos, kas, savukārt, tonizē klejotājnervu

Kakla skalošana
ik rītu palīdz vingrināt rīkles mugurējos muskuļus, kas, savukārt, aktivizē klejotājnervu un arī gremošanas sistēmu. Turiet glāzi ūdens vannas istabā, lai ik rītu atcerētos par šo visvieglāk izdarāmo klejotājnerva tonizēšanas darbību ;) Zīme, ka gurguļošana tiek darīta tiešām pareizi, ir brīži, kad acīs sariešas asaras (vēl viena klejotājnerva tonusa zīme)

Aukstas dušas,
bet arī sejas skalošana ar aukstu ūdeni, auksta dzēriena dzeršana, roņu prieki un gan jau arī pirts ‘karstums-aukstums’ procedūras- viss, kas palīdz norūdīties un ne saspringt, bet pielāgoties aukstumam (un tas vairs nav stresa avots), palīdz arī aktivēt parasimpatisko nervu sistēmu, kas ir cieši saistīta ar klejotājnerva tonusu

Meditācija
Pētījumi norāda, ka 2 virzienu, t. i., ‘Loving-Kindness’ meditācijas un vadītās mindfulness meditācijas palielina klejotājnerva tonusu, veicinot sirdsdarbību (atsauce). Arī ‘Aum’/’Om’ skandēšana tonizē klejotājnervu, aktivizē parasimpatisko nervu sistēmu, un tādējādi pozitīvi iespaido organisma miera stāvokli

 

… un tad es domāju- kas no manis pasniegtā palīdz klejotājnerva veselībai?
Pirmkārt, somatika, kas ir visu manu semināru pamatā, kā tāda veicina prāta uzmanības pievēršanu ķermenim, kas jau ir sazemēšanās un nomierināšanās. Pēc 1,5 un vairāk stundu semināriem cilvēki bieži izsakās: “Atnācu pilns ar aktīvām un nepabeigtām darba domām, nespēju iedomāties, ka šī nodarbība palīdzēs justies tagad tik ļoti viegli- galva ir tīra un ķermenis- mierīgs”.

Authentic Movement jeb Kustību Mindfulness, kas ir Somatikas studijas kvalitatīva sastāvdaļa, veicina nevērtējošu attieksmi pret sevi un citiem (kas ar laiku, šo uztrenējot, spēj mazināt trauksmes līmeni), attīsta uzmanības vēršanu no ārpasaules uz savu iekšpasauli (kur vienmēr ir lielāks miers, nekā prātā). Tik bieži redzu cilvēku sejā tādu grāciju, kāda nav sastopama cilvēkiem uz ielas. Jo- cilvēku sejas ir atslābušas, iespringušās seju maskas maigi atkāpušās, tā dodot iespēju turpat vien esošajam klejotājnervam priekā tonizēties.

Stihiju deja. Personīgie rituāli dod iespēju pamatīgi izkustēties (pieskaitīsim pie ‘Vingrošanas’), tās laikā daudzkārt no manis tiek dzirdētas atgādinājuma frāzes “un elpojam!”, kā arī- praktiskā semināra konkrētā daļā uzmanība tiek vērsta uz vēderu, vēdera atslābināšanu, elpošanu tajā, pasivitāti, un šīs daļas nozīme ir ciešā saistībā ar klejotājnerva tonizēšanu. Tā kā šī ir arī aktīvā meditācija, nav brīnums, ka cilvēki noslēgumā jūtas atslābuši, tukši galvā un piepildīti sirdīs